Startup Stock Photo

Regels zijn regels. Of toch niet?

Er doen allerlei verhalen de ronde over arbeidsongeschiktheid en de financiële gevolgen daarvan. Maar hoe zit het nu echt? In deze serie vertellen echte ondernemers hun verhaal. Zoals deze elektromonteur, die na een zware knieblessure een vervroegde uitkering kreeg.

Meedenken gaat boven regels

Dagelijks helpen verzekeraars zelfstandigen die uitgeschakeld worden door ziekte of een ongeluk. De polisvoorwaarden vormen hierbij een leidraad. Maar soms is het ook nodig om van die regels af te stappen en een stapje verder mee te denken. Om zo tot de beste oplossing te komen. Dit verhaal is hier een bewijs van.

Knieblessure

Jan Hendrikx werkt al een tijdje als zelfstandig elektromonteur. Hij wordt regelmatig ingehuurd door grote bedrijven in de voedingsmiddelenindustrie. Tijdens zijn werk moet hij vaak op grote machines klimmen. Naast zijn werk heeft Jan een sportieve hobby om fit te blijven. Hij voetbalt elke zondag. Tijdens de wedstrijd gaat het er soms best fanatiek aan toe. Op een dag slaat het noodlot toe en moet Jan met een zware knieblessure het veld verlaten.

Drie maanden wachttijd

Na medisch onderzoek blijkt dat Jan een knieoperatie moet ondergaan. De orthopedisch chirurg geeft aan dat hij daarna een maand of vijf rust moet nemen en niet goed kan lopen. Laat staan klimmen. Hij kan dus in die periode zijn werk niet doen. Bij het afsluiten van zijn polis heeft hij een wachttijd van drie maanden afgesproken. Hij meldt zich keurig op tijd bij de verzekeraar, maar moet dus wachten op zijn uitkering. Daar heeft hij zelf ooit voor gekozen, dus daar legt hij zich bij neer.

Financiële problemen

Na zes weken lopen zijn financiële problemen helaas flink op. Jan vraagt de verzekeraar om mee te denken over een oplossing en hem uit de brand te helpen. De medisch adviseur geeft aan dat het heel duidelijk is wat de verwachte hersteltijd van Jan is. Jan zal waarschijnlijk vijf maanden uit de running zal zijn. Al met al heeft hij dus recht op een uitkering van twee maanden.

De oplossing

In overleg met Jan wordt besloten om het bedrag waar hij recht op heeft direct uit te betalen. Uiteraard wordt de afspraak gemaakt dat, als de omstandigheden wijzigen en zijn herstel langer duurt, de tijdelijk geblesseerde ondernemer weer contact opneemt. Jan is blij met deze pragmatische oplossing en is inmiddels weer volledig aan de slag. Wel is hij met zijn financieel adviseur om de tafel gaan zitten om nieuwe afspraken te maken over zijn polis. Een wachttijd van drie maanden is toch wat te lang, daar is hij nu wel achter.

 

AovXL is onderdeel van Kendall Mason